V případě letecké dopravy dobu strávenou v zahraničí počítáme od odletového času letadla z českého letiště do příletového času letadla na české letiště.
http://portal.pohoda.cz/dane-ucetnictvi-mzdy/mzdy-a-prace/zahranicni-pracovni-cesta-v-prikladech/
http://portal.pohoda.cz/dane-ucetnictvi-mzdy/mzdy-a-prace/zahranicni-pracovni-cesta-v-prikladech/
Jak na zahraniční pracovní cesty teoreticky, jsme si ukázali nedávno. Tentokrát si předvedeme výpočet pracovní cesty za hranice České republiky na praktických příkladech. Počítejte s námi.
Příklad 1: Cestování automobilem
Plynárenská společnost z Jihomoravského kraje vysílá svého zaměstnance na pracovní cestu na Slovensko, kde bude provádět montáže plynových hořáků v síti prodejen.
Čtyřdenní pracovní cesta probíhala následovně:
12. 8. 2013
Dubňany – Starý Hrozenkov 5:00 až 7:00 (přechod státní hranice) 85 km
Starý Hrozenkov – Bánovce nad Bebravou 7:00 až 8:00 (montáž 3,5 hodiny) 45 km
Bánovce nad Bebravou – Partizánské 11:30 až 12:15 (montáž 3,5 hodiny) 20 km
Partizánské – Prešov 16:00 až 21:30 (přesun do Prešova, ubytování) 370 km
13. 8. 2013
Prešov – Prešov 7:00 až 10:30 (montáž 3,5 hodiny) 10 km
Prešov – Košice 10:30 až 11:10 (nákup materiálu na fakturu) 35 km
Košice – Svidník 11:30 až 12:30 (montáž 2 hodiny) 95 km
Svidník – Stropkov 14:40 až 16:50 (montáž 2 hodiny) 15 km
Stropkov – Snina 17:00 až 19:00 (přesun do Sniny) 75 km (Snina – ubytování)
14. 8. 2013
Snina – Snina 7:00 až 11:00 (montáž 4 hodiny) 10 km
Snina – Trebišov 11:00 až 12:30 (montáž 2,5 hodiny) 75 km
Trebišov – Veľký Meder 15:00 až 21:30 (Veľký Meder – ubytování) 450 km
15. 8. 2013
Veľký Meder – Dunajská Streda 7:00 až 7:20 (montáž 4,5 hodiny) 25 km
Dunajská Streda – Skalica 12:10 až 15:10 (montáž 3 hodiny) 155 km
Skalica – Sudoměřice 18:10 až 18:20 (přechod státní hranice) 5 km
Sudoměřice – Dubňany 18:20 až 18:40 (konec pracovní cesty) 18 km
A) strava nebyla poskytnuta
Tab. 1: Stravné a kapesné
Datum
|
Země
|
Počet hodin
|
Sazba stravného v Kč (v ČR)
|
Sazba stravného v EUR (mimo ČR)
|
Kapesné v EUR (40 %)
|
12. 8. 2013
|
ČR
|
12. 8. 2013
|
Slovensko
|
13. 8. 2013
|
Slovensko
|
14. 8. 2013
|
Slovensko
|
15. 8. 2013
|
Slovensko
|
15. 8. 2013
|
ČR
|
Celkem EUR
|
128,33
|
51,33
|
První den (kombinace Česká republika a Slovensko) česká část trvala pouze 2 hodiny, nevzniknul tedy nárok na tuzemské stravné. Zahraniční část trvala 17 hodin a zaměstnanec má tím pádem nárok na 2/3 základní sazby, která pro Slovensko činí 35 EUR/den, tedy 23,33 EUR, kapesné ve výši 40 % stravného činí 9,33 EUR.
Druhý a třetí den (strávený celý v zahraničí) zaměstnanci náleží za každý den celá základní sazba stravného a 40% kapesné z tohoto stravného.
Čtvrtý den zaměstnanec v zahraničí strávil více než 18 hodin, má tedy nárok na plnou sazbu stravného, v ČR mu nárok na stravné nevzniká.
Zahraniční stravné se poskytuje zásadně v cizí měně.
B) použito soukromé vozidlo zaměstnance, doloženy skutečné náklady za naftu
Tab. 2: Základní náhrada a náhrada pohonných hmot (PHM)
Sazba
|
Náhrada
|
Stát
|
Km
|
Kč
|
EUR
|
Kč
|
EUR
|
Amortizace
|
ČR + SK
|
PHM
|
ČR
|
PHM
|
SK
|
Celkem
|
9 035,673
|
348,98
|
Zaměstnanec použil dieselové vozidlo se spotřebou 6,9 l/100 km, nákup PHM doložil dokladem z ČR 36,1 Kč/l a ze Slovenska 1,384 EUR/l.
Pro přepočet cizí měny se používá kurz platný v den zahájení pracovní cesty, v případě zálohy je to kurz platný v den poskytnutí této zálohy.
Podle § 167 zákoníku práce náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně a doložené ceně je povinen uhradit zaměstnavatel pouze za kilometry ujeté mimo území České republiky. Ostatní vyúčtování pak může být provedeno buď v českých korunách, nebo v eurech.
Podobně, jestliže zaměstnanec nebude trvat na poskytnutí náhrady za spotřebovanou pohonnou hmotu v cizí měně, může mu ji zaměstnavatel poskytnout v české měně. Zaměstnanec může použít průměrnou cenu pohonné hmoty stanovenou vyhláškou (jako u tuzemských cestovních příkazů).
C) ubytování placeno na místě v hotovosti
Tab. č. 3: Nutné vedlejší výdaje
Datum
|
Popis
|
Místo
|
Částka v EUR
|
12. 8. 2013
|
Ubytování
|
Prešov
|
13. 8. 2013
|
Ubytování
|
Snina
|
14. 8. 2013
|
Ubytování
|
Veľký Meder
|
Celkem
|
21,00
|
D) ubytování včetně snídaně
Tab. č. 4: Stravné a kapesné
Datum
|
Země
|
Počet hodin
|
Stravné v EUR (mimo ČR)
|
Krácení
|
Upravené stravné v EUR
|
Kapesné v EUR (40 %)
|
12. 8. 2013
|
ČR
|
12. 8. 2013
|
Slovensko
|
13. 8. 2013
|
Slovensko
|
14. 8. 2013
|
Slovensko
|
15. 8. 2013
|
Slovensko
|
15. 8. 2013
|
ČR
|
Celkem EUR
|
128,33
|
110,83
|
51,33
|
Druhý a čtvrtý den byla v rámci ubytování poskytnuta také snídaně. Protože v oba tyto dny pracovní cesta trvala více než 18 hodin, krátí se stravné o 25 % za jedno jídlo. Od stravného tedy odečteme 25 % (8,75 EUR) a denní stravné činí 26,25 EUR. Jinak vše včetně kapesného zůstává neměnné (tak, jak je uvedeno v předchozích příkladech).
Příklad 2: Cestování letecky
Zaměstnanec brněnské společnosti byl vyslán na pracovní cestu do Paříže. Jednalo se o celodenní konferenci. Letenky i ubytování byly zaplaceny předem zaměstnavatelem. V den konference byla poskytována celodenní strava, tedy snídaně, oběd a večeře. Zaměstnanec využil přímý let nízkonákladové letecké společnosti (Praha – Paříž), občerstvení na palubě letadla nebylo poskytnuto.
Z Brna na letiště cestoval autobusem. Z francouzského letiště do hotelu využil taxislužby s předchozím souhlasem zaměstnavatele. Autobus a taxi platil na místě v hotovosti. Žádné další vedlejší výdaje spojené s pracovní cestou mu nevznikly.
Pracovní cesta probíhala následovně:
Datum
|
Odjezd
Příjezd
|
Země
|
Čas
|
Dopravní prostředek
|
Km
|
10. 9. 2013
|
Brno – Zvonařka
|
10. 9. 2013
|
Praha – Letiště Václava Havla
|
ČR
|
10:00
|
autobus
|
10. 9. 2013
|
Praha – odbavení
|
10. 9. 2013
|
Praha – odlet
|
ČR
|
10. 9. 2013
|
Praha – odlet
|
10. 9. 2013
|
Paříž – Letiště Charles De Gaulle
|
Francie
|
14:15
|
letadlo
|
10. 9. 2013
|
Paříž – Letiště Charles De Gaulle
|
10. 9. 2013
|
Paříž – hotel
|
Francie
|
15:40
|
taxi
|
12. 9. 2013
|
Paříž – hotel
|
12. 9. 2013
|
Paříž – Letiště Charles De Gaulle
|
Francie
|
06:20
|
taxi
|
12. 9. 2013
|
Paříž – Letiště Charles De Gaulle
|
12. 9. 2013
|
Paříž – odbavení
|
Francie
|
12. 9. 2013
|
Paříž – odlet
|
12. 9. 2013
|
Praha – přílet
|
Francie
|
10:00
|
letadlo
|
12. 9. 2013
|
Praha – Letiště Václava Havla
|
12. 9. 2013
|
Praha – Letiště Václava Havla
|
ČR
|
12. 9. 2013
|
Praha – odjezd
|
12. 9. 2013
|
Brno – Zvonařka
|
ČR
|
14:45
|
autobus
|
Tab. č. 5: Stravné a kapesné
Datum
|
Země
|
Počet hodin
|
Stravné v Kč (v ČR)
|
Stravné v EUR (mimo ČR)
|
Krácení
|
Upravené stravné v Kč
|
Stravné v EUR
|
Kapesné v EUR (40 %)
|
10. 9. 2013
|
ČR
|
10. 9. 2013
|
Francie
|
11. 9. 2013
|
Francie
|
12. 9. 2013
|
Francie
|
12. 9. 2013
|
ČR
|
Celkem EUR
|
75,00
|
41,25
|
30,00
|
Celkem Kč
|
66,00
|
0
|
První den tuzemská část pracovní cesty přesahuje 5 hodin, vzniká tedy nárok na tuzemské stravné v rozmezí 66 až 79 Kč (v našem případě byla použita nejnižší sazba). Protože v tomto dni vzniknul nárok na tuzemské stravné, musí zaměstnanec na zahraniční části pracovní cesty strávit minimálně 5 hodin, aby měl nárok také na zahraniční stravné, což v tomto případě splňuje.
Základní sazba zahraničního stravného pro Francii činí 45 EUR. Zahraniční část pracovní cesty spadá do rozmezí 5 až 12 hodin, zaměstnanci proto náleží zahraniční stravné ve výši 1/3, tedy 15 EUR. Zároveň má nárok na kapesné ve výši 40 % stravného, což činí 6 EUR. První den nebyla zaměstnanci poskytnuta žádná bezplatná strava, stravné proto není kráceno.
Druhý den strávil zaměstnanec celý v zahraničí, náleží mu proto celá výše základní sazby stravného. Byla mu však poskytnuta celodenní strava (tři jídla), základní stravné se tedy krátí o 25 % za každé jídlo (celkem o 75 %). Stravné pro druhý den tak činí 11,25 EUR a kapesné 18 EUR.
Třetí den je opět kombinován. Tuzemská část činí méně než 5 hodin, nevzniká tedy nárok na tuzemské stravné. Nárok na zahraniční stravné v tomto případě vzniká po jedné hodině. V našem případě strávil zaměstnanec na zahraniční cestě 10 hodin, má proto opět nárok na 1/3 základního stravného, stejně jako v první den (15 EUR). Strava nebyla poskytnuta, tudíž se stravné nekrátí. Výše kapesného je klasicky 40 % stravného, tedy 6 EUR.
Zaměstnanec na stravném dostane celkem 66 Kč a 41,25 EUR.
Připomínám, že v případě letecké dopravy dobu strávenou v zahraničí počítáme od odletového času letadla z českého letiště do příletového času letadla na české letiště.
Tab. č. 6: Nutné vedlejší výdaje
Datum
|
Popis
|
Místo
|
Částka
|
Měna
|
10. 9. 2013
|
jízdenka
|
Brno
|
210,00
|
CZK
|
10. 9. 2013
|
taxi
|
Paříž
|
12. 9. 2013
|
taxi
|
Paříž
|
12. 9. 2013
|
jízdenka
|
Praha
|
210,00
|
CZK
|
Celkem
|
420,00
|
CZK
|
Celkem
|
96,00
|
€
|
Výdaje vynaložené na jízdné zaplacené v hotovosti byly zaměstnanci proplaceny ve skutečné výši dle doložených dokladů.