Vedení účetnictví a daňové evidence
Je pro Vás vedení účetnictví noční můrou?
Nechcete dalšího zaměstnance na půl úvazku?
Chcete se zbavit starostí o Vaše faktury?
Je pro Vás vedení účetnictví noční můrou?
Nechcete dalšího zaměstnance na půl úvazku?
Chcete se zbavit starostí o Vaše faktury?
http://portal.pohoda.cz/dane-ucetnictvi-mzdy/dph/zmena-dph-od-1-1-2013/ ,Jaké novinky si pro rok 2013 přichystala novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH)? Kromě zvýšení obou sazeb DPH se změny nevyhnuly ani registračním povinnostem či daňovým dokladům.
Novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH) přinesla poměrně velké množství novelizací, z nichž část je ryze technického rázu nebo velmi okrajová pro běžné podnikatele. Vybíráme tedy novinky, které se týkají širokého okruhu.
Zvýšení sazeb DPH
Novou sazbu DPH je nutno používat pro uskutečněná zdanitelná plnění od 1. 1. 2013. Jedinou výjimkou je přijatá záloha do konce roku 2012, použita na plnění v roce 2013 – zde základ do výše zaplacené zálohy zůstává v původní sazbě, teprve doplatek zdanitelného plnění bude podléhat nové sazbě.
Výjimku mají společnosti dodávající teplo a vodné a stočné, které mohou původní sazbu použít na poměrný výpočet spotřeby do konce roku 2012, a to na dokladech při skutečném odečtu v roce 2013. Také v případě oprav zdanitelných plnění do konce roku 2012, které se provedou od 1. 1. 2013, budou v opravném daňovém dokladu použity původní sazby.
Vznik povinné registrace k DPH při překročení limitu
Vymezení daňových dokladů
Prodloužení lhůty pro osvobození převodu staveb, bytů a nebytových prostor
Registrační povinnosti
Dosavadní systém ručení za daň nastával v momentě, kdy plátce-odběratel věděl, vědět měl a mohl, že nebude daň plátcem-dodavatelem zaplacena nebo dojde ke zkrácení daně. Prokazování bylo na straně správce daně. Nově bude ručení za nezaplacenou daň odvozováno také od momentu zveřejnění, že se plátce-dodavatel stal nespolehlivým plátcem. Údaj o tom, zda je plátce spolehlivý či nikoli, bude možné ověřit elektronicky v seznamu plátců DPH přes web finanční správy, popř. ARES.
Doporučujeme klientům u velkých zakázek tuto skutečnost ověřovat – bohužel nestačí jen prvotní ověření, ale průběžná aktualizace po dobu hrazení částek takovému dodavateli. Ručení je možné vypořádat tak, že se částka ve výši DPH pro dodavatele odvede přímo na jeho osobní účet DPH u finančního úřadu s oznámením o tomto kroku. V tom případě však doporučujeme předchozí konzultaci.
Pokud nebudou některé bankovní účty zveřejněny a budou na ně přijímány platby za ekonomickou činnost, nastává stejný účinek ručení jako u nespolehlivého plátce. Bankovní účty budou zveřejněny u stávajících plátců DPH od 1. 4. 2013, zároveň do konce února platí lhůta pro oznámení správci daně, které účty jsou určeny ke zveřejnění (pokud tak neučiní, zveřejní se všechny účty z dosavadních registračních údajů).
Při změně účtů (resp. při založení nového účtu) tedy doporučujeme provést doplnění změn registračních údajů a zejména u fyzických osob-plátců DPH přijímání plateb výhradně na podnikatelské účty, které budou zveřejněny. Naopak pro účely zamezení případného ručení za nezaplacenou daň plátce-dodavatele doporučujeme u velkých zakázek a rámcových smluv ověřit zveřejněný bankovní údaj (bude dostupný na stejném místě jako předchozí bod o nespolehlivém plátci).